Inginkah Anda Melancong Ke Sini ?

>> Sunday, January 9

Anda semua kaki melancong? Suka melancong ke kawasan-kawasan yang lain dari yang lain? Kali ini kita tengok tempat-tempat yang pastinya korang tak perlu nak lawat ataupun korang memang tak akan dibernarkan melawat.


GUNUNG BERAPI LUMPUR DI AZERBAIJAN
Gunung berapi lumpur di Ajerbaizan ini tidak sama seperti gunung berapi biasa. Setiap dua puluh tahun atau lebih, gunung lumpur meledak dengan kekuatan besar, menembak api ratusan meter ke angkasa , dan menumpahkan beberapa ton lumpur di daerah sekitarnya. Dalam satu ledakan, api dengan mudah boleh dilihat dari 15 kilometer jauhnya, dan masih menyala.


CALL OF DUTY
Zon terasing daerah terpencil yang terletak sekitar 19 km dari lokasi bencana reaktor nuklear Chernobyl dan memiliki pentadbiran khusus di bawah jabatan yang menangani situasi darurat di Ukraine. Ribuan warga menolak untuk berpindah dari zone terasing ini dan secara haram kembali ke sana. Sekitar setengah dari pendatang haram ini tinggal di kota Chernobyl yang lainnya bersepah di desa-desa di seluruh zone. Kerana di tempat ini banyak polisi yang agresif – jadi berhati-hatilah, jika Anda datang ke sini. Anda mungkin akan mati ditembak atau terkena radiasi nuklear. Info terbaru sekarang tempat ini sudah boleh di kunjungi kerana tahap radioaktifnye tidak merbahaya dan sama seperti hiroshima dan nagasaki Jepun.


JALAN YUNGAS UTARA
Jalan Yungas Utara adalah jalan sepanjang 69 km yang menghubungkan antara La Paz dan Coroico. Jalan ini terkenal kerana dikira telah memgorbankan sekitar 200-300 pelancong setiap tahun. Ini adalah salah satu dari beberapa laluan yang menghubungkan daerah hutan hujan tropika Amazon, ke ibukota provinsi. Yang membuat jalan ini ekstrim adalah posisi jalan yang terletak 600 meter dari daratan, lebar laluan yang sangat sempit untuk dilalui – sebahagian besar jalan lebarnya kira dari 3,2 meter dan kurangnya penghadang jalan ditambah dengan hujan, kabus dan debu boleh membuat pelawat berkurang. Di kebanyakan bahagian, permukaan jalan berlumpur.



PULAU RAMREE
Pulau Ramree di Burma adalah sebuah kawasan besar yang merupakan rumah bagi sekitar 1000 buaya air masin, yang paling bahaya di dunia. Juga rumah bagi nyamuk malaria, dan kala jengking berbisa. Semasa Perang Dunia Kedua, pulau ini adalah lokasi pertempuran selama enam minggu. Ini adalah gambaran tentang salah satu malam yang mengerikan: “Malam itu [ 19 Februari 1945] adalah malam paling mengerikan yang pernah dialami oleh anggota kru perang. Tembakan senapang yang di serata tempat di kawasan yang gelap gulita berganti dengan jeritan orang yang hancur di rahang reptilia raksasa, dan bunyi buaya yang sedang berenang mencari mangsa . Dari sekitar 1.000 tentera Jepon yang memasuki kawasan Ramree, hanya sekitar 20 yang ditemui hidup. “



PULAU ULAR
Di pantai Brazil, sebelah selatan São Paulo, ada sebuah pulau yang bernama Ilha de Queimada Grande (Pulau Ular). Pulau ini tidak tersentuh oleh manusia dengan alasan yang sangat baik. Para pengkaji memperkirakan bahwa di pulau itu hidup antara 1 – 5 ular setiap meter persegi. Angka itu mungkin tidak begitu mengerikan jika ular itu katakanlah 2 inci panjangnya dan tidak berbisa. Masalahnya, Ular di Queimada Grande adalah spesies pit viper, lancehead emas. Ular lancehead bertanggung jawab atas 90% kematian di Brazil yang berasal dari gigitan ular. lebih Parah lagi, Lancehead emas yang didapati di Pulau Ular membesar hingga lebih dari setengah meter panjangnya, dan mereka memiliki racun yang kuat yang dapat mencairkan daging di sekitar gigitan mereka. Tempat ini begitu berbahaya hingga perlu keizinan dari pemerintahan setempat untuk mengunjungi pulau ini.



PINTU KE NERAKA!!
Semasa melakukan penggalian di Derweze Turkmenistan pada tahun 1971, ahli geologi tidak sengaja menemui sebuah gua bawah tanah yang penuh dengan gas semulajadi. Untuk menghindari pembuangan gas beracun, para ilmuwan memutuskan untuk membakar lubang tersebut. Geology berharap api akan padam dalam beberapa hari tetapi api tetap tidak berhenti sejak itu. Penduduk setempat telah menamakan tempat ini gua Pintu ke Neraka.



ALNWICK POISON GARDEN
Alnwick Garden adalah kebun tanaman yang sepenuhnya diisi oleh tumbuhan beracun yang dapat membunuh. Banyak tanaman itu yang tumbuh kerana experimen pelik dan mengerikan di belakang kebun, beberapa tumbuhan tumbuh di kampung Inggris yang terpencil, serta banyak lagi kelainan yang tidak boleh terlihat di luar. The Alnwick Garden memiliki lesen Home Office untuk menanam tanaman yang sangat khusus dan secara sah iaitu, ganja dan kokain yang terdapat di sebalik jeriji besi di kandang raksasa dengan alasan yang tertentu (agar tidak dpt memetiknya oleh orang yang tiada kebenaran ).

PULAU IZU
Terletak di wilayah Jepon. Pulau ini udaranya dipenuhi gas sulfur tahap tertinggi di dunia. Tapi masih ada yang tinggal disana.Orang-orang di pulau ini kehidupan harian harus memakai topeng. Ketika malam, siren akan berbunyi kerana kandungan gas sulfur akan meningkat lebih tinggi lagi sehingga jika terhidu boleh membawa maut. Orang-orang disana menghabiskan hidupnya dengan penuh berhati - hati. Mereka juga dibayar oleh para pengkaji.. Mereka dibayar kerana pengkaji ingin tahu bagaimana manusia hidup dengan topeng di udara penuh sulfur. Satu lagi yang menarik. Di pulau ini juga ada gunung berapi yang menghasilkan gempa sangat dahsyat.




LAUTAN SAMPAH
Great Pacific Garbage Patch, atau yang disebut sebagai Vortex Sampah Pasifik, merupakan kumpulan sampah laut di tengah lautan Pasifik Utara. gabungan sampah laut ini dipenuhi dengan bahan beracun yang sangat tinggi dari plastik, kimia lumpur, dan sampah yang telah terperangkap oleh arus Pasifik Utara. Sebahagian besar isinya tenggelam di bawah permukaan laut. Ini bukan tempat untuk dikunjungi oleh manusia . Baunya tak yah cite laa.


ASBESTOS MINE
Asbestos adalah serangkai enam silikat mineral alami yang sangat terkenal serasi dengan api dan ketahanan terhadap kemampuan penyerapan suara. Di sisi negatifnya, mineral ini menyebabkan Kanser dan berbagai penyakit lain. Hal ini sangat berbahaya sampai Uni Eropa telah melarang semua perlombongan dan penggunaan Asbestos di Eropah. Di Kanada di Thetford Mines, Anda dapat mengunjungi lubang Asbestos yang sangat besar di lombong terbuka yang masih beroperasi penuh. Tiket percuma jika Anda ingin mengunjungi, jangan lupa lengkapi tubuh anda dengan baju bio-hazard lengkap.


p/s: so, macam mana? still nak melawat jugak ke tempat-tempat ni? best kan? tempat mana yang menjadi pilihan hati anda?


Nukilan Hati dari FARIDKAMILMARAVILLA. forza milano ! gomo kelate gomo !

11 kata jiwa anda:

zerocool iwan January 09, 2011 12:04 PM  

sume tmpt2 tu sgt best..
nnt nak wat trip rmai2 la..
hik3..
=p

mimi sya January 09, 2011 12:07 PM  

yup...best sgt..
dpt taw bnda2 bru ^^,

maldinifaridkamil January 09, 2011 12:09 PM  

haha..jom kita sume pegy..pulau izu ngn pulau sampah paling best kn? haha

teddyuna January 09, 2011 12:15 PM  

erk.. seram ouh.. yg pintu ke neraka tu

maldinifaridkamil January 09, 2011 12:16 PM  

yg pintu ke neraka tu amat seram ok..api dia xpadam2..huhuhu

Shidy January 09, 2011 12:20 PM  

taman yg bnyk pokok beracun 2 mcm bes jer..nnt nk gi sane la..hehe

beb yg pintu ke neraka 2 pn kita xleh dok dekat sgt coz too hot..ak bc majalh infinity

maldinifaridkamil January 09, 2011 12:31 PM  

shidy.. pokok beracun tu cm mnakutkn je..uhu..memang la sgt panas..api kot..huhuhuh..

ku.. thnx!

MISS LANZA January 09, 2011 2:49 PM  

seriously entry ni mmg best

IslamicTraveller July 23, 2016 11:42 AM  

Terima kasih untuk info yang sangat2 menarik dan bermanfaat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Add This

Sebarkan ke seluruh alam maya!

  © Free Blogger Templates Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP